Referenssit

ALMA toi uudet tuulet Helenin sähkö- ja automaatiokunnossapitoon

Teknisen tiedon ja dokumentaationhallinta
Kunnossapito ja huolto
Projektit
Ylläpito
Energiayhtiö Helen Oy kehittää nykyisten sekä tulevien tuotantolaitostensa tiedonhallintaa pitkäjänteisesti ja kokonaisvaltaisesti. Tämä korostui myös teknisen tiedonhallintaprojektin kumppanivalinnassa. Se on ALMA.

Helen on yksi Suomen suurimmista sähköä ja uusia energiaratkaisuja tarjoavista yrityksistä. Sen innovatiiviset energiaratkaisut on palkittu maailman energiatehokkaimpina ja asiakkaita sillä on lähes 400.000 eri puolilla Suomea.  Sähköä ja kaukolämpöä se tuottaa voimalaitoksissaan Vuosaaressa, Hanasaaressa ja Salmisaaressa.

Yhtiön toiminnan kehittäminen on aina ollut tärkeä osa tekemistä ja uudistuksia on tehty ketterästi. Niin nytkin, kun digitalisaatio on tuonut tarpeen panostaa ja kehittää tuotantolaitosten tietojen hallintaa ja siihen liittyviä tiedonhallinnan prosesseja. 

Kun entiset tavat eivät enää toimi

Helenillä sykäys teknisen tiedon ja elinkaaren parempaan hallintaan tuotantolaitoksilla lähti tietojen kokonaishallinnan ongelmista.

Kun oma osaava väki viestii, että automaatiomme toiminta- ja työmalleihin tarvitaan muutosta, niin sitä ei sivuuteta. Oli myös selvää, että teknisen tiedonhallinnan näkökulmasta dokumentaation tarkkuudessa oli parantamisen varaa. Tietoon eivät päässeet  käsiksi kaikki ne, joiden piti ja lisäksi tietojen etsimiseen meni aivan liian paljon aikaa, kertoo kehityspäällikkö Panu Oksman.

Ensimmäisenä  haltuun otettiin Helsingin Salmisaaren A- ja B-laitosten sähkö- ja automaatiokunnossapidon tiedot.  Lähtöaineisto oli monelta osin epätarkkaa, eikä kaikkia aiemmin tehtyjä muutostietoja näkynyt missään. Aineistoja jouduttiin etsimään tyhjästä, koska ei tarkasti tiedetty mistä löytyy mitäkin.

Olihan se hankalaa. Huolto- ja ylläpitotilanteissa tällainen on ollut kaikkea muuta kuin järkevää toimintaa, koska tiedot vietiin järjestelmään jälkikäteen. Reaaliaikaisuudesta ei siinä yhteydessä voinut puhua,  Oksman toteaa.

Teknisen tiedonhallinnan vahva elinkaari on kaikkien etu

Helenillä siirryttiin ALMAn mukana täysin uudenlaiseen työskentelytapaan ja dokumentaatioon. Nyt kaikki tiedot voidaan viedä järjestelmään samalla hetkellä, kun asiat tehdään. Erillisiä vaiheita ei tarvita ja työt sekä kirjaaminen menevät yhteneväisessä rytmissä. Myös tulevat kunnossapidon työt viedään suoraan myös ALMAan.

Merkitys ajankäytölle ja töiden nopeutumiselle on merkittävä. Kaikki syntynyt tieto on käytössämme heti ja välittyy myös oikea-aikaisesti kaikille osapuolille: omalle henkilöstölle, suunnittelutoimistoille ja alihankkijoille, Oksman listaa.

Energiateollisuus elää muutosten aikaa niin ympäristöpäästövaatimusten, sähkön hintakehityksen kuin muun muassa piikkikulutuksen tuomien energiatuotannon haasteiden keskellä. Näillä asioilla on merkittävä vaikutus siihen, millä tiedoilla tuotantolaitosta modernisoidaan, huolletaan ja kuinka isoa ylimääräistä työpanosta joudutaan käyttämään tietojen ajantasaiseksi saattamisessa.

Teknisen tiedon hallinta on avainasemassa tuotantoprosessien parissa työskentelevien työn tuottavuuden kannalta sekä tuotantoprosessien laadun, määrän sekä tietoturvan saavuttamisessa. Monessa organisaatioissa on käytössä lukuisia sovelluksia ja erilaisia tietojärjestelmiä, mikä ei aina helpota tilannetta.

ALMA tarjoaa monimutkaisiinkin tietosaarekkeisiin yhden integroidun järjestelmän, joka kattaa sisäänsä kaiken tarvittavan. Tiedonkulku pystytään varmistamaan tehokkaasti, turvallisesti ja nopeasti. Energia-alalla jatkuvuus ja pitkäjänteisyys ovat tärkeitä tekijöitä. ALMA Consulting pystyy tuomaan meille myös pitkän tähtäimen näkemyksen siitä, miten yhdessä vahvistamme tiedonhallintaamme ja siihen liittyviä toimintoja hyvän ja laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Tätä me arvostamme, Panu Oksman sanoo.

 

Teksti: Tia Härkönen
Kuvat: Tia Härkönen ja Helen Oy