Telian massiivinen datakeskus hyödyntää ALMAa ylläpidossaan

Telia avasi Pohjoismaiden suurimman tietoliikennekeskuksen Suomessa kesällä 2018. Jättimäiseen Helsinki Data Centeriin (HDC) mahtuu yli 200 000 tietokonepalvelinta, jotka ovat huippunopeassa yhteydessä maailmalle. HDC:n toiminnan tukena on ALMAn tietojärjestelmä.

Helsingin Pitäjänmäellä sijaitseva Telia HDC on avoin datakeskus, jonne mikä tahansa yritys tai yhteisö voi tuoda oman palvelimensa nopeiden tietoliikenneyhteyksien äärelle. Monesta muusta suuresta datakeskuksesta HDC poikkeaa juuri tässä. Usein suurten keskusten laitekanta palvelee vain jotain tiettyä organisaatiota tai sen yksittäisiä verkkopalveluita.

Näin suuri kiinteistö ja sen laitekanta vaativat tuekseen luotettavaa ylläpitojärjestelmää, josta löytyvät kaikki tarvittavat tiedot helposti ja ajantasaisesti. ALMAn Telialle toimittama tietojärjestelmä mahdollistaa HDC-kiinteistön vaatiman tehokkaan dokumentoinnin, huolto- ja korjaustiketöinnin, raportoinnin, koulutusmateriaalien käytön sekä toimii kiinteistön talousasioiden tukena.

- Valitsimme tähän tehtävään ALMAn, koska saimme sieltä juuri sellaisen järjestelmän kuin halusimme. ALMAn hinta-laatusuhde oli myös kohdillaan ja lisäksi ALMAn suomalaisuus oli etu verrattuna sen kansainvälisiin kilpailijoihin, kertoo Telia HDC:n kiinteistöpäällikkö Petteri Hellsten.

ALMAn tietojärjestelmää käyttää Telia HDC:ssä noin 30 henkilöä. Järjestelmä helpottaa kiinteistön hallintaa ja ylläpitoa, mutta ALMAn avulla myös tuhannet kiinteistössä olevat laitteet ja järjestelmät saadaan dokumentoitua osaksi kokonaisuutta. Lisäksi huoltokalenterin tehokas käyttö sekä laitteiden nopea korjaus- ja huoltotiketöinti ovat etuja, joita ALMAn toteuttama tietojärjestelmä tuo Telia HDC:lle.

ALMA otettiin Telia HDC:ssä käyttöön alunperin jo huhtikuussa 2018 eli pari kuukautta ennen keskuksen toiminnan virallista aloittamista. Telia HDC ssä selvitetään myös mahdollisuuksia ottaa uusia ALMAn sovellutuksia ja ratkaisuja käyttöön tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa suunnitteluun ja projektijohtoon sekä varaosadokumentointiin liittyvät sovellutukset.

Lue koko asiakastarina

Lisää tietoa Telia-casesta löydät referensseistämme