Forchem uudisti kunnossapitonsa ALMAn kanssa

Kun Forchem Oyj:n vanha tietojärjestelmä alkoi osoittaa vakavia väsymisen merkkejä, oli aika päivittää uuteen. ALMAn kunnossapitojärjestelmän avulla kaikki tärkeät tiedot ovat ajantasaisesti kaikkien käyttäjien saavutettavissa yhdestä paikasta.

Forchem Oyj tislaa mäntyöljystä hartsia ja rasvahappoa, jota käytetään muun muassa maali- ja liimateollisuudessa.

Kun Forchemin aikaisempi kunnossapidon ja dokumentaatiohallinnan tietojärjestelmä tuli elinkaarensa päähän, oli hyvä aika miettiä, mitä uudelta järjestelmältä halutaan.

"Emme hyödyntäneet aikaisempaa kunnossapito-ohjelmaa dokumentoinnin osalta ja tiedon etsintä oli tästä syystä ajoittain työlästä. Selvittelimme huolellisesti erilaisia vaihtoehto ja ja päädyimme ALMAn järjestelmään. Se täytti kaikki tarpeemme", kertoo projektipäällikkö Jaana Valtanen Forchemista.

Almalaiset olivat Valtasen mukaan alusta alkaen hyvin kartalla siitä, mitä Forchem oikeasti tarvitsi. Asiantuntevuus näkyi siinä, kuinka nopeasti almalaiset pääsivät kiinni yrityksen käytännön ongelmiin ja haasteisiin.

Uudessa järjestelmässä toimivat linkitykset erilaisten toimintojen välillä. Kertaalleen lisätty tai päivitetty tieto on saman tien kaikkien saavutettavissa. Tämä ei vanhassa järjestelmässä onnistunut, mikä tuotti paljon hankaluuksia sekä aiheutti turhaa työtä.

"Sähköautomaatiopuoli oli vanhassa järjestelmässä vain laitetasolla, mutta nyt se saatiin otettua kattavasti järjestelmän osaksi linkitys- ja tuotteistusmahdollisuuden ansiosta. Lisäksi dokumentit löytyvät nyt helposti ja niiden päivittäminen onnistuu kätevästi", projektipäällikkö toteaa.

Kaikkiaan uudella tietojärjestelmällä on reilut 20 käyttäjää. Tuotantopuolella heitä on 15 ja ulkoistetussa kunnossapidossa kuusi henkilöä.

 

Kiinnostuitko?

Lue koko Forchemin asiakastarina