Case Kotkan Energia: ”ALMAn joustavuus on yllättänyt meidät”

Kotkan Energia on hyödyntänyt ALMAn tietojärjestelmää jo kolmen vuoden ajan. Uusia ominaisuuksia on otettu matkan varrella käyttöön joustavasti ja tarpeen mukaan.

Kotkan Energialla on palveluksessaan yli 100 henkilöä useissa eri toimipisteissä ja tytäryhtiöissä. Kolme vuotta sitten konsernilla oli tavoitteena päästä eroon useasta päällekkäisestä tietojärjestelmästään ja irrallisista Excel-taulukoista. Järjestelmiä saatiinkin karsittua ja tietoa saatiin enemmän keskitettyä yhteen ja samaan Alma-tietojärjestelmään.

- ALMA on käytössämme koko konsernissa. Se on vuosien varrella laajentunut yhä selkeämmin kunnossapitopuolelta kaikkien käyttämäksi toiminnanohjausjärjestelmäksi. Tieto on läpinäkyvää ja kaikkien käytettävissä reaaliaikaisena. Olemme ottaneet käyttöön uusia ominaisuuksia ja olen itse yllättynyt siitä, kuinka joustavasti ne kaikki on saatu mukaan yhteen ja samaan järjestelmään, sanoo tuotantojohtaja Jari Mäkelä Kotkan Energia Oy:stä.

Huoltoseisokissa tiedon on liikuttava tehokkaasti

Kotkan Energian voimalaitoksissa on suunnitelmien mukaisesti huoltoseisokit kerran vuodessa. Niiden suunnittelu ja organisointi ovat tarkkaa työtä. Kaikki huolto- ja korjaustoimenpiteet suunnitellaan etukäteen niin hyvin kuin mahdollista. Suunnittelua varten tarvitaan luotettavaa aikataulu-, resurssi-, varaosa- ja kustannustietoa. Seisokki saa kestää vain juuri niin pitkään kuin on pakko.

- Hyödynsimme ALMAa seisokeissamme jo heti ensimmäisenä käyttövuonna 2017. Sen rooli on kasvanut vuosien varrella niin seisokeissa kuin kaikessa muussakin toiminnassamme. Työtehtävät hoituvat ajallaan ja suunnitellusti. Nykyisin saamme paljon tietoa koneiden ja laitteiden kunnosta erilaisten raporttien ja tunnuslukujen muodossa. Niiden avulla voimme tehdä tarvittavia toimenpiteitä, jotka toimivat tärkeässä roolissa päätöksenteon tukena, Mäkelä toteaa.

Jatkuva parantaminen käy helposti

Jari Mäkelän mukaan Kotkan Energialla organisaation osaaminen on jatkuvasti parantunut ja he tekevät paljon ALMAan liittyviä muutostöitä myös itse.

-  Esimerkiksi vuoden 2020 alussa käyttöönotetut dash-boardit, ”kojelaudat”, otettiin alunperin osaksi käytäntöjämme ALMAn avustuksella. Nyt voimme kuitenkin jo tehdä ja muokata niitä myös itse. Kojelautanäyttöjä on tehty yrityksen jokaisen liiketoiminta-alueen omiin tarpeisiin. Niiden avulla saadaan näytettyä tiivistetysti liiketoiminnan keskeiset tiedot ja mittarit yhdellä silmäyksellä.

Keväällä 2020 Kotkan Energia aloitti kehitysprojektin, jossa konsernin käyttöön on otettu vikavaikutusanalyysiin (RCM-analyysiin) perustuva kriittisyysluokittelu laitteille ja varaosille. Projektin aikana käydään kaikki voimalaitosten laitteet läpi, niiden kunto luokitellaan ja laitteiden ennakkohuolto-ohjelmat päivitetään laitteiden kriittisyyden mukaan. Samassa yhteydessä tarkastellaan laitteisiin liittyvät varaosat ja dokumentit. 


LUE LISÄÄ:

Tutustu Kotkan Energian koko referenssitarinaan