Referenssit

Telian massiivinen datakeskus hyödyntää ALMAa ylläpidossaan

Teknisen tiedon ja dokumentaationhallinta
Ylläpito
kiinteistöt ja LVISA
Telia avasi Pohjoismaiden suurimman tietoliikennekeskuksen, Helsinki Data Centerin (HDC), kesällä 2018. Kahden eduskuntatalon kokoiseen rakennukseen mahtuu yli 200.000 tietokonepalvelinta, jotka ovat huippunopeassa yhteydessä maailmalle. ALMAn toimittama tietojärjestelmä mahdollistaa HDC-kiinteistön vaatiman tehokkaan dokumentoinnin, huolto- ja korjaustiketöinnin, raportoinnin, koulutusmateriaalien käytön sekä toimii kiinteistön talousasioiden tukena.

Helsingin Pitäjänmäellä sijaitseva Telia HDC on avoin datakeskus, joten sinne voi mikä tahansa yritys tai yhteisö tuoda oman palvelimensa nopeiden tietoliikenneyhteyksien äärelle. Monesta muusta suuresta datakeskuksesta HDC poikkeaa juuri tässä. Usein suurten keskusten laitekanta palvelee vain jotain tiettyä organisaatiota tai sen yksittäisiä verkkopalveluita.

"Näin suuri kiinteistö ja sen laitekanta vaativat tuekseen luotettavaa ylläpitojärjestelmää, josta löytyvät kaikki tarvittavat tiedot helposti ja ajantasaisesti. Valitsimme tähän tehtävään ALMAn, koska saimme sieltä juuri sellaisen järjestelmän kuin halusimme. ALMAn hinta-/laatusuhde oli myös kohdillaan ja lisäksi ALMAn suomalaisuus oli etu verrattuna sen kansainvälisiin kilpailijoihin", kertoo Telia HDC:n kiinteistöpäällikkö Petteri Hellsten.

Turvallisuutta, nopeutta ja luotettavuutta

Helsinki ja Pitäjänmäki valikoituivat Telia HDC:n sijaintipaikaksi turvallisuuden ja hyvien kuituyhteyksien ansiosta. Pohjoismaissa ja Suomessa ei ole suuria geopoliittisia riskejä, eivätkä maanjäristyksetkään uhkaa täällä herkkiä laitteita.

"Telia HDC:n turvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Sen turvataso onkin korkean turvaluokituksen vaatimukset täyttävä. Myös ALMAn meille tarjoama palvelu on ollut nopeaa, tehokasta ja turvallista. Pidämme ALMAa eräänä keskeisenä strategisena partnerinamme Telia HDC:ssa", toteaa datakeskuksen rakennusprojektin johtaja Juha Ekman Telia Finlandista.

Ympäristön kannaltakin Telia HDC:n sijainti Helsingissä on olennainen. Palvelimista syntyvä lämpö ei oikeasti mene hukkaan, vaan Fortum pääsee hyödyntämään sitä omassa kaukolämmön tuotannossaan.

Kehitystyö jatkuu

ALMAn tietojärjestelmää käyttää Telia HDC:ssä noin 30 henkilöä. Järjestelmä helpottaa kiinteistön hallintaa ja ylläpitoa, mutta ALMAn avulla myös tuhannet kiinteistössä olevat laitteet ja järjestelmät saadaan dokumentoitua osaksi kokonaisuutta. Lisäksi huoltokalenterin tehokas käyttö sekä laitteiden nopea korjaus- ja huoltotiketöinti ovat etuja, joita ALMAn toteuttama tietojärjestelmä tuo Telia HDC:lle.

ALMA otettiin Telia HDC:ssä käyttöön alunperin jo huhtikuussa 2018, eli pari kuukautta ennen keskuksen toiminnan virallista aloittamista. Telia HDC:n henkilökunnan kokemukset ALMAsta ovat olleet positiivisia.

"Olemme parhaillaan kehittämässä ja räätälöimässä ALMA sisältöjä vieläkin paremmiksi. Keräämme jatkuvasti parhaita kokemuksia järjestelmästä. Niiden pohjalta korjaamme ja muutamme ALMAa vielä paremmin juuri meille sopivaksi", Hellsten sanoo.

Telia HDC ssä selvitetään myös mahdollisuuksia ottaa uusia ALMAn sovellutuksia ja ratkaisuja käyttöön tulevaisuudessa. Näitä ovat muun muassa suunnitteluun ja projektijohtoon sekä varaosadokumentointiin liittyvät sovellutukset. Järjestelmän laajentamiseen liittyviä päätöksiä on tarkoitus tehdä kevään 2019 aikana.

Telia on uuden sukupolven kansainvälinen ja paikallisesti vahva operaattori. Yritys auttaa luomaan uudenlaisia yhteyksiä. Se sijoittaa joka vuosi suomalaisiin yhteyksiin noin 200 miljoonaa euroa, tarjoaa töitä noin 3500 ihmiselle ja työllistää välillisesti tuhansia muita. Yrityksen historia Suomessa alkaa jo vuodesta 1855.
www.telia.fi