Referenssit

Loimua varmistaa käyttövarmuuden ja kunnossapidon toiminnot ALMAlla

Kunnossapito ja huolto
Teknisen tiedon ja dokumentaationhallinta
Sähkö- ja automaatiotiedonhallinta
Kiinteistöomaisuudenhallinta
ALMA-järjestelmää käyttävät Loimualla työnjohto, asentajat ja käyttöhenkilöstö Vanajan voimalaitoksessa, 50 lämpölaitoksessa ja 21 pumppaamossa.

Loimua Oy halusi toteuttaa nykyaikaisen kunnossapitojärjestelmän yhteisesti käyttöön isossa voimalaitoksessaan sekä pienemmissä lämpölaitoksissa. Tavoitteena oli saada järjestelmä, jolla varmistetaan tiedon ajantasaisuus ja oikeellisuus sekä yhdenmukaistetaan ja hallitaan dokumentaatiota.

Loimua tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Samalla logiikalla yritys uudisti vanhan kunnossapitojärjestelmänsä, joka ei enää palvelut käyttötarpeita ja jonka kehitys ja ylläpito olivat loppuneet. Järjestelmän uusiminen Vanajan voimalaitoksella toi luontevasti mukanaan päätöksen ottaa kunnossapitojärjestelmä käyttöön kaikilla Loimuan toiminta-alueilla ja laitoksissa.

”Näimme paljon vaivaa uuden järjestelmän vaatimusmäärittelyssä ja toimittajan valinnassa. ALMA oli heti alkumetreiltä vahva vaihtoehto kokonaisvaltaisuutensa ansiosta. Lisäksi ALMAn referenssit, osaaminen, resurssit ja motivaatio projektiimme tekivät vaikutuksen. He myös haastoivat meitä ajattelemaan omia käytäntöjämme uudella tavalla”, IT-kehitysvastaava Kimmo Keronen kertoo.

Nykyaikainen käyttöliittymä aktivoi käyttäjiä 

ALMA-järjestelmää käyttävät Loimualla työnjohto, asentajat ja käyttöhenkilöstö Vanajan voimalaitoksessa, 50 lämpölaitoksessa ja 21 pumppaamossa.  Laitteita järjestelmään on tulossa reilut 15.000 ja dokumenttimäärä kipuaa useampaan tuhanteen. Liittymien osalta ALMA on linkitetty Microsoft AX:aan työtuntien kirjaamisessa ja suunnitelmissa on liittymä kaukovalvontajärjestelmään.

”Käytön ja kunnossapidon yhdistäminen samaan järjestelmään on tuonut positiivisen muutoksen.  Kehitys tiedonkulussa ja vikatilanteissa on ollut hyvää. Merkittävämpi muutos kokonaisuudessa on nähtävissä tulevaisuudessa, kun kaikki toimenpiteet on saatu valmiiksi käyttöönoton osalta ja olemme oppineet käyttämään järjestelmää kunnolla”, Keronen sanoo.

Samaa mieltä Kerosen kanssa on myös Loimuan kunnossapitopäällikkö Jukka Varonen.

”Saamamme positiivinen palaute käyttäjiltä on ollut rohkaisevaa. Nykyaikainen käyttöliittymä on tuntunut mielekkäältä. Kaikkiaan käyttöpäiväkirjan ja häiriöilmoitusten toteutus WebALMAlla on osoittautunut oikeaksi valinnaksi ja aktivoinut kunnossapitoa järjestelmän käyttöön”, hän toteaa.

MaintALMalla hoituvat laitteiden, dokumenttien, häiriöilmoitusten ja töiden hallinta, käyttöpäiväkirjan ylläpito sekä varastonhallinta ja ostotilausten sekä hankintojen teko. Kunnossapitojärjestelmän uusiminen ei ole yleisesti ottaen mikään pieni urakka ja johdon tuki muutoksessa on tärkeä. Loimualla johto on ollut mukana projektin toteutuksessa suurella sydämellä.

”Sisäisenä haasteenamme on vielä saada investointi maksamaan sijoitetut rahat takaisin eli saada käyttäjät aktiivisesti hyödyntämään järjestelmää ja oppimaan toinen toisiltaan”, pohtii johdon näkökulmasta Loimuan tekninen johtaja Anne Piispanen.

 

Teksti: Tia Härkönen 
Kuva: Loimua

Loimua Oy (ent. Elenia Lämpö Oy) tuottaa kaukolämpöä ja sähköä sekä myy ja jakelee kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaakseen asiakkailleen luotettavan lämmön toimituksen, Loimua uudistaa ja ylläpitää verkostojaan sekä tuotantolaitoksiaan säännöllisesti. Loimua tarjoaa kokonaisvaltaisia, vastuullisia ja asiantuntevia energiaratkaisuja. Loimua haluaa toimia asiakkaidensa luotettavana kumppanina ja olla alansa suunnannäyttäjä. Tutustu tarkemmin www.loimua.fi.