Raahepolis – ALMA - An agile system for all real estate management

Having over 20 leased properties and almost 100 tenants requires accurate, up-to-date information on where things are, what is done over time, and what has been agreed on with clients.

Tutustu tarkemmin

Raahepolis Oy:n omistuksessa on yli 50.000 m² toimitiloja Raahen alueella.  Yritys on muodostunut useista yhtiöistä kuntaliitosten myötä. Kiinteistöjen kunnossapidon huoltotöitä on tehnyt useampikin ulkoinen toimija vuosien varrella. Ei siis ihme, että kohteisiin ja tekemisiin liittyvä dokumentaatio oli puutteellista tai ettei sitä löytynyt lainkaan.

Kiinteistötietojen hallinta aiheutti Raahepolis Oy:lle monenlaista päänvaivaa ja ylimääräistä työtä, kunnes vuonna 2016 alkanut yhteistyö ALMAn kanssa muutti kaiken.

Piirustukset, käyttödokumentaatio, sähkö- ja viranomaistarkistustiedot, kunnossapitopäiväkirjat sekä muistutukset ja viimeisimpänä valokuituverkkojen hallinta. Nämä kaikki ovat nyt yhdessä ja samassa paikassa ja kokonaisuus toimii loogisesti. Viemme yhdellä kertaa järjestelmään myös asiakkailta tulleet tärkeät sähköpostit liitetiedostoineen. Se on todella näppärää, sillä niissä on usein kyse sopimuksellisistakin asioista. Näin ne tulevat heti talteen ja löytyvät helposti myöhemmin, kiittelee toimitusjohtaja Kari Malkamäki ALMAn monipuolisuutta ja skaalautuvuutta kiinteistötoimijan tarpeisiin.

ALMA tuo ketteryyttä kiinteistöhallintaan

ALMA on paremmin tunnettu teollisuuden tuotantolaitosten järjestelmäratkaisuista, joiden osana rakennus- ja kiinteistötiedonhallinta on ollut yksi osa-alue. Raahepolis keskittyy kiinteistöhallintaan ja ALMA soveltuu hyvin myös puhtaasti näihin tarpeisiin.  Pitkä kokemus teollisuusympäristöjen moninaisten teknisten ympäristöjen hallinnasta sekä kunnossapidosta-, suunnittelusta- ja projektoinnista antaa ALMAlle mahdollisuuden toteuttaa kiinteistöpuolelle täysin uusia innovatiivisia ratkaisuja.

Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten ALMAlla otettiin meidät ja ongelmamme vastaan. Emme aivan tarkasti itsekään tienneet, mitä tarvitsemme, mutta asiantuntijan tunnistaakin juuri siitä, että he kuuntelivat ja osasivat kertoa ja opastaa meitä siinä, mitä voisimme tarvita. ALMAn valinta ja järjestelmän käyttöönotto vastaavat tarpeitamme täydellisesti, Malkamäki sanoo.

Teksti: Tia Härkönen / Kuvat: Raahepolis Oy

 

 

Helen relies on ALMA in the Mustikkamaa district heat storage project

The energy group Helen is building under Mustikkamaa, Helsinki, the largest in Finland district heat storage facility using tap water. The data system delivered by ALMA is used to facilitate the designing process and support the cooperation project. It is a system that runs in real time, is mobile and can be quickly updated should the situation change, but also at different stages throughout the project's life span.

Read more

Helsingin Mustikkamaan alla olevat säiliöt rakennettiin alunperin öljyvarastoiksi vuonna 1982. Nyt säiliöt ovat olleet vuosia tyhjillään, mutta pian niihin varastoidaan 260?000 kuution edestä kaukolämpöenergiaa. Luolalämpövaraston avulla Helen pystyy säätelemään lämmöntuotantoaan ja säästämään noin miljoonan öljylitran verran fossiilisia polttoaineita vuodessa.

- ALMAn tietojärjestelmä yhdistää lämpöakun suunnittelussa mukana olevat yhteistyötahot toisiinsa. ALMAn avulla projektin tuottama tieto on keskitettyä, jolloin, joten tilaajat, suunnittelijat ja alihankkijat ovat kaikki reaaliaikaisesti selvillä siitä, missä projektissa mennään, kertoo Helenillä 10 vuotta suunnittelu- ja projektitehtävissä toiminut projektipäällikkö Pekka Salimäki.

Tavoitteena on ALMAn avulla luotu digitaalinen laitosmalli

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"561","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"264","style":"font-size: 13.008px; width: 440px; height: 264px; float: left;","width":"440"}}]]ALMAn tietojärjestelmä on Helenillä alun perin otettu käyttöön Helsingin Salmisaaressa mittavan modernisointiprojektin yhteydessä. Siellä ALMAa hyödynnettiin useamman Salmisaaren alueella sijaitsevan voima- ja lämpölaitoksen automaatio- ja kenttäsuunnittelussa. Saatujen kokemusten perusteella ALMA oli helppo ottaa käyttöön Mustikkamaan projektissakin. ALMAn valintaan vaikuttivat myös sen referenssit laajojen tiedonhallinta- ja investointiprojektien toteuttamisesta muun muassa Raahen Voima Oy:n kanssa.

- Olemme nyt laajentamassa automaation kenttäinstrumentoinnista liikkeelle lähtenyttä järjestelmää kaiken laitossuunnittelun eri osa-alueiden kattavaksi hallintajärjestelmäksi. Lähdemme liikkeelle Mustikkamaan projektista, joka kyllä on kohteena eksoottinen ja konseptina ainutlaatuinen, mutta kuitenkin prosessitekniseltä laajuudeltaan suhteellisen yksinkertainen. Lopullisena tavoitteenamme on luoda ALMAn avulla digitaalinen laitosmalli, ja siten varautua 2020-luvulla tehtäviin isoihin laitosinvestointeihin ja kehityshankkeisiin, kertoo Salimäki.

- Nyt siis keräämme kokemusta pienemmästä kohteesta, jotta saamme tulevaisuuden suuremmat ja laitosten koko elinkaarta koskevat projektit kivuttomimmin läpi, hän tiivistää.

ALMA on mukana kaukolämpöakun suunnittelusta ylläpitoon saakka

Mustikkamaa-projekti on vasta alkuvaiheessa, ja yhteisellä järjestelmällä on tässä vaiheessa noin 30 käyttäjää. Alunperin projekti on käynnistynyt esi- ja konseptisuunnittelun myötä jo vuosia sitten, mutta vasta viime keväänä Mustikkamaalla alkoi tapahtua konkreettista suunnittelua varsinaisen toteutusprojektin käynnistyttyä. Tuotantokäytössä luolalämpövarasto on vuoden 2021 alussa.

- ALMAn tietojärjestelmän tuomia etuja on saatavissa koko projektin ajan. Nyt olemme vasta saaneet järjestelmän käyntiin. Rakennamme siis ikään kuin talon perustaa, jonka päälle on hyvä rakentaa uusia kerroksia ja laajennuksia jatkossa, Salimäki kuvailee.

Mustikkamaan suunnittelu- ja rakennusprojektien päätyttyä ALMAn tietojärjestelmän hyödyntämistä on tarkoitus jatkaa laitoksen ylläpidossa.

Suuretkin tietomäärät liikkuvat kivuttomasti

Salimäki kiittelee ALMAa siitä, että sen versionhallintaominaisuudet ovat hyviä ja myös todella suurten tietomäärien – vaikkapa 3D-tietomallien ja 360-videoiden - jakaminen onnistuu kivuttomasti järjestelmälliseen tietorakenteeseen yhdistettynä. Myös ALMAn mobiiliominaisuudet ja integrointimahdollisuudet muihin käytössä oleviin tietojärjestelmiin saavat Salimäeltä kiitosta.

- On mielenkiintoista saada kokemusta myös järjestelmän työmaavaiheeseen liittyvistä ominaisuuksista ja niistä saatavista hyödyistä. ALMAssa töiden aikataulutus perustuu suunnittelun tuottamiin laitetietoihin, jolloin ne eivät jää irrallisiksi kaavioiksi ja riveiksi vailla korrelaatiota todellisuuteen. Tämän pitäisi tehdä asennusvaiheesta ja käyttöönoton seurannasta vaivatonta. Reaaliaikaisuus ja projektin lopetus ilman erillistä ja työlästä dokumentointivaihetta nähdään myös merkittävänä etuna. Kaikkien tietojen jakaminen on nopeaa ja sujuvaa eivätkä sähköpostit täyty heikosti revisioitavista dokumenteista, hän listaa.

- ALMAlla myös kuunnellaan asiakkaan toiveita. Olemme saaneet heidän tukipalveluidensa kautta neuvoja nopeasti ja myös järjestelmän uusia ominaisuuksia on saatu ilman turhia viiveitä käyttöömme.

 

Teksti: Kai Tarkka
Kuvat: Helen Oy

Neste Engineering Solutions uses ALMA in even its most challenging instrumentation and automation projects

Neste Engineering Solutions Ltd and ALMA have worked in cooperation for 20 years. Together they have fine-tuned operating methods and solutions to ensure that they fulfill customers’ needs. The shutdowns at the production plant in Neste Porvoo are a good example of ALMA at its best.

Tutustu tarkemmin

Forchem Oyj tislaa mäntyöljystä hartsia ja rasvahappoa, jota käytetään muun muassa maali- ja liimateollisuudessa. Monikäyttöisestä mäntyöljystä saatavia jakeita voidaan hyödyntää jopa broilerien rehussa. Tuotannosta menee 90 % vientiin.

"Aikaisempi kunnossapidon ja dokumentaatiohallinnan tietojärjestelmämme oli tullut elinkaarensa päähän. Emme hyödyntäneet aikaisempaa kunnossapito-ohjelmaa dokumentoinnin osalta ja tiedon etsintä oli tästä syytä ajoittain työlästä. Selvittelimme huolellisesti erilaisia vaihtoehtoja ja päädyimme ALMAn järjestelmään. Se täytti kaikki tarpeemme", kertoo projektipäällikkö Jaana Valtanen Forchemista.

"ALMAn järjestelmä oli joustavin ja siitä saatiin meille juuri sellainen, kuin halusimmekin. Kunnossapito ja dokumentaationhallinta eivät ole yksinkertaisia asioita, mutta ALMA on onnistunut tekemään monipuolisen järjestelmän, jota on kuitenkin yksinkertaista ja helppoa käyttää", hän sanoo.

Ammattilaiset asialla

Almalaiset olivat Valtasen mukaan alusta alkaen hyvin kartalla siitä, mitä Forchem oikeasti tarvitsi. Asiantuntevuus näkyi siinä, kuinka nopeasti almalaiset pääsivät kiinni yrityksen käytännön ongelmiin ja haasteisiin.

"Ammattilaiset olivat asialla. Sen näki nopeasti. Osaltaan tietojärjestelmän valintaan vaikutti myös puskaradio. Sitä kautta olimme kuulleet ALMAsta paljon hyvää", jatkaa Valtanen.

Sähköautomaatiopuoli mukaan järjestelmään

Uudessa järjestelmässä toimivat linkitykset erilaisten toimintojen välillä. Kertaalleen lisätty tai päivitetty tieto on saman tien kaikkien saavutettavissa. Tämä ei vanhassa järjestelmässä onnistunut, mikä tuotti paljon hankaluuksia sekä aiheutti turhaa työtä.

"Sähköautomaatiopuoli oli vanhassa järjestelmässä vain laitetasolla, mutta nyt se saatiin otettua kattavasti järjestelmän osaksi linkitys- ja tuotteistusmahdollisuuden ansiosta. Nyt myös dokumentit löytyvät helposti ja niiden päivittäminen onnistuu kätevästi", projektipäällikkö toteaa.

Toimiva koulutus – helpompi käyttöönotto

Koulutus on olennainen osa uuden tietojärjestelmän käyttöönottoa. Helppokäyttöinenkin järjestelmä tarvitsee opastusta, sillä henkilöstö on tottunut vuosien varrella vanhaan toimintatapaan. Vanhasta pois oppiminen ei ole aina mutkatonta.

"Otimme ALMAn järjestelmän käyttöön helmikuussa 2019 koulutuksen jälkeen. Koulutettavina olivat asentajat ja tuotantopuolen ihmiset. Toinen koulutuskerta oli kuukautta myöhemmin. Silloin käytiin asiakaslähtöisesti läpi niitä kysymyksiä, joita järjestelmästä ja sen ominaisuuksista oli alkuviikkoina syntynyt. Meille muutamalle järjestelmän pääkäyttäjälle on tarjottu vielä syvemmälle menevää erikoiskoulutusta", kertooValtanen.

Kaikkiaan uudella tietojärjestelmällä on reilut 20 käyttäjää. Tuotantopuolella heitä on 15 ja ulkoistetussa kunnossapidossa kuusi henkilöä.

 

Teksti: Kai Tarkka
Kuva: Forchem Oyj

 

Information is everything.

Information and know-how are your assets. Do you know who uses them and for what?

The ALMA® system ensures that the invaluable information and know-how generated over the plant’s lifecycle is not lost to the organisation. Instead, it will be stored in a single system and be available on a real-time basis to all who need it.

ALMA Consulting Oy Ltd offers a full range of software services from commissioning and development to maintenance, support and training. ALMA® is registered trade mark and it has been in the market since 1986. 



?>